Pages

Tuesday, December 20, 2011

Yang terindah

Banyaknya nak baca!

Nak baca blog. Banyaknya blog yang best!
Nak baca buku. Banyaknya buku yang best!

Banyaknya! Banyaknya! Berpinar-pinar mata nak pilih.. hehe.
Subhanallah! Luasnya lautan ilmu Allah ini! 

Nikmatnya tak terkata

Sejak disentuh tarbiyyah ini, saya menjadi sangat pantang berjumpa buku. Berhabis ratusan ringgit untuk membeli buku bukan sesuatu yang luar biasa bagi saya. Asal jumpa saja buku yang menarik, pasti saya beli. Meskipun saya tidak tahu bila saya akan baca, sibuklah katakan. Prinsip saya, kalau saya tidak memilikinya sekarang, mungkin saya tidak akan memilikinya sampai bila-bila. Nanti siapa yang rugi? Sayalah kerana melepaskan ilmu yang InsyaAllah merupakan harta yang tak ternilai. Hasilnya kini, saya sudah mempunyai puluhan buah buku. Hampir semua tebal-tebal. Mak aii, bila nak baca ni?!

Alhamdulillah, untungnya bergelar cikgu, sudah bekerja pun masih berpeluang bercuti panjang. Kerja lain mana dapat kan? kan? sila jelous Kecuali cuti bersalinlah hehe. Julung-julung kali menikmati cuti panjang sebagai seorang cikgu, saya memulakannya dengan tekad mahu membaca sebanyak mungkin buku-buku saya. Chewah! Padahal masa belajar dulu pun sama juga tekadnya setiap kali cuti panjang. Tapi lepas tu selalu tewas dengan godaan drama-drama bersiri yang akhirnya menjadikan saya penagih tegar drama-drama ini. Maka habislah masa cuti saya dengan melayan ketagihan itu, meninggalkan tekad waja untuk membaca itu menjadi angan-angan Mat Jenin saja.

Tapi Allah itu sememangnya Ar-Rahman dan Ar-Rahim. Dialah sebaik-baik penolong. Cuti kali ini alhamdulillah saya tidak mempunyai koleksi drama untuk ditonton. Ya, iman yang mungkin lebih nipis dari kulit bawang ini memang tidak mampu untuk melawan hawa nafsu jika sumber tarikannya itu tidak dihilangkan. Alhamdulillah, sumber tarikan hawa nafsu itu memang tidak ada kali ini. Maka bermulalah siri bersungguh-sungguh saya membaca buku. Fuh2!!

Subhanallah! nikmatnya memahami sesuatu ilmu, apalagi yang mendekatkan kita dangan Sang Pencipta. Tak terkata manisnya setiap kali saya dapat memahami setiap yang cuba disampaikan oleh sang pengarang Sa'id Hawa melalui bukunya Mensucikan Jiwa (Tazkiyatun Nafs) dan juga oleh Harun Yahya menerusi bukunya Hakikat Kehidupan Duniawi. Moga-moga dengan izin-Nya, apa yang saya faham melalui pembacaan ini adalah kefahaman yang benar, seperti yang sepatutnya. Semoga Allah melimpahkan kurnia yang besar kepada kedua-dua pengarang ini dan mereka yang terlibat secara langsung dan tidak langsung sehingga akhirnya saya memperoleh pengetahuan ini.

MasyaAllah, ternyata kedua-dua buku ini betul-betul membuka mata saya, menarik saya untuk kembali muhasabah tentang sejauh mana saya sudah mengenali Pencipta saya, Allah azza wajalla. Rupa-rupanya selama ini saya belum betul-betul lagi mengenal Dia. Patutlah solat saya, zikir saya.. semua lancar dimulut, tetapi sukar sekali untuk dihayati.

Sungguh, manisnya nikmat faham ini. Lebih manis lagi daripada melayan nafsu marathon drama. Kini kefahaman ini menjadi penolak tegar agar saya terus menerus memperbaiki solat saya, ibadah saya dan pengetahuan saya akan Allah. Bestkan?! Terasa bertambah lampu-lampu yang menyinari jalan saya menuju redha Ilahi, jalan itu kini lebih terang, lebih yakin untuk disusuri.

Tekad baru

Cuti sekolah sudah pun habis. Tipu? Taklah, ini memang benar lagi membenarkan. Tapi hanya untuk cikgu-cikgi di sekolah saya saja huhu. Kami sudah mula bekerja sejak 19 Disember sebagai persiapan awal sebelum menyambut kedatangan para pelajar pengarang jantung hati pada Januari nanti. Rutin kami sekarang adalah mesyuarat, makan, mesyuarat, makan, solat, mesyuarat dan begitulah hehe. Oppss ok2 fokus kembali kepada tekad baru saya seperti tajuk kecil di atas. Memandangkan nikmat membaca itu sangat membahagiakan, maka saya berazam nanti walaupun sudah kembali sibuk dengan macam-macam tugasan, buku mesti dibaca setiap hari! Hiargggghhhh! Tunjuk lengan yang berotot

0 comments:

Post a Comment